Вулвит и вулвовагинит

Vulvitis et vulvovaginitis

Определение. Възпалителните заболявания на вулвата и вагината се предизвикват в значителна част от инфекции, които се предават по полов път или не по полов път.

Етиология и патогенеза. Основните причини за тяхното развитие се разделят на инфекциозни и неинфекциозни.

Инфекциозни вулвовагинити:
 Вирусни – Herpes simplex virusl ll, Papiloma virus- Condylomata accuminata
 Хламидалиални – Chlamidydia trachomatis
 Микоплазмени – Mucoplasma hominis; Ureaplasma urealyticum и Ureaplasma parvum
 Бактериални – Neissria gonorrhoeae, Staphylococcus aureus, Escherichia coli и др.
 Гъбични – Candida albicans, Candida tropicalis
 Протозойни – Trichomonas vaginalis

Неинфекциозни вулвовагинити:
 Травматични (физични травми, след различни видове перверзии, чужди тела – главно при деца, и др.)
 Алергични – контакт с медикаменти (антисептични разтвори, използвани с профилактична цел, контрацептиви и др.), козметични средства (сапуни, детергенти) бельо от синтетични тъкани (особено ново и неизпрано), химически вещества (професионален или битов контакт), дамски превръзки, презервативи и др.

Дерматози, локализирани по вулвата и влагалището:
 Lichen planus
 Lichen sclerosus et atrophicus (Kraurosis vulvae)
 Aphthosis (Ulcus vulvae actum)
 Psoriasis,
 Leucoplakia и др.

Своеобразната архитектоника на гениталиите у жената, която е необходима за целите на репродукцията, крие в себе си опасност от проникване на инфекция от вагината в ендометриума, а оттам и в интраперитонеалното пространство. Основният защитен механизъм срещу микроорганизмите е биохимичната бариерна функция на влагалището. Този бариерен механизъм може да бъде нарушен главно по два начина: от масивен импорт на високопатогенни микроорганизми или от увреждането на лактобацилната флора в резултат на: естрогенен хормонален дефицит, който намалява техния субстрат – гликогена; от контрацептивни методи (чести влагалищни промивки), употреба на антибиотици, хормонални препарати, честа смяна на партньора и др.

Диагностика и лечение: Изисква опитен венеролог и провеждане на всички необходими изследвания.

За повече информация и лечение потърсете контакт с д-р Каляшева.