Себореен дерматит

Dermatitis seborrhoica

Синоними: Себорейна екзема, eczema seborrhoicum.

Определение. Себорейният дерматит е хронична еритемо-сквамозна дерматоза, протичаща с различни клинични форми в зависимост от възрастта и локализацията.

Причини. За възникване и развитие на заболяването, себорейният терен не е предоминиращ фактор. При по-голямата част от възрастните пациенти се изолира от кожните лезии Pithyrosporum ovale (orbiculare), нормален, не болестотворен обитател на кожата. За да стане тази гъбичка болестотворна са необходими допълнителни етиологични услолвия – имунен дефицит (заболяването се среща много по-често при болни от СПИН), хроничен алкохолизъм, неврологични заболявания (паркинсонизъм, сирингомиелия), генетична предразположеност,стрес, външни фактори от средата и други. Предополага се, че е налице имунен механизъм – наличие на антипитироспорни антитела. За себорейния дерматит в кърмаческа възраст се допуска, че има мултифакторна генеза.

Себорейният дерматит се представя според възрастта по следният начин:

• При кърмачетата:
 Crusta lacteal (млечни кори) – жълтобелезникави, еритемо-сквамозни плаки в окосмената част на главата.
 Intertrigo – еритемо-сквамозни изменения в ингвиналните гънки.
 Erythema glutale – еритемо-сквамозни плаки по седалището.
 по седалището.
 Erythrodermia desquamativa – еритем с ламелозно лющене, обхващащо цялата кожа.

• В детска възраст:
 Pseudotinea amiantacea (лъжлив кел) – наслоени сквами и крусти по капилициума.
 Pityriasis simplex faciei – хипопигментни петна, покрити с трицевидни сквами.

• При възрастни:
 Pityriasis simplex capitis (пърхот) – трицевидни сквами по капилициума.
 Pityriasis steatoides figurate – кръгловати и овални еритемо-сквамозни плаки, разположени престернално и интерскапуларно.

При възрастни индивиди много често се засяга лицето – вежди, междувеждие и назолабиални гънки.
Диагнозата е лесна, лечението - трудно, включвайки най-вече избягване на предразполагащите фактори, разговор с пациента в насока за хроничния ход на страданието, обучаване за поведение в острия и хроничния стадий на заболяването.

За повече информация и лечение на себореен дерматит потърсете контакт с д-р Каляшева.