Гъбички по кожата и ноктите на краката - лечение

Tinea

Причинителите на гъбичните инфекции са широко разпространени в природата и по-голямата част от тях причиняват заболявания при човека и животните. Има видове, които са нормални обитатели на човешката кожа, но при наличие на предразполагащи фактори като повишено изпотяване, работа при високи температури, лечение с антибиотици и др., ХИВ-инфекция, диабет, те причиняват съответните заболявания. Източник на инфекция са болните хора и животни.

Най–често гъбичките се появяват при хора със слаба имунна система, при хора, които често плуват, често приемат антибиотици, или при такива, които имат близък с този проблем.

Гъбичките могат да засегнат всяка част от човешкото тяло и протичат с разнообразни обриви. Според това къде причиняват заболявания, говорим за:

Tinea pedum (Athlet’s foot) - гъбична инфекция по стъпалото и между пръстите на краката. Най-често срещаната микоза. Носенето на обувки и чорапи и последващата мацерация на междупръстните пространства е основният механизъм за тази инфекция. Мацерацията (подмокрянето, влагата) между пръстите стимулира директно растежа на гъбите и уврежда роговия слой на кожата.

Tinea manuum
- гъбична инфекция на ръцете. Може да засегне едната или двете ръце. Често е съчетано с гъбична инфекция на стъпалата и ноктите. Острата форма протича с малки мехурчета на зачервена основа и преминава в задебеляване и лющене, придружено със силен сърбеж.

Tinea unguim (Onychomycosis)
- гъбична инфекция на ноктите. Хронично, бавно протичащо заболяване, водещо до разрушаване на ноктите на ръцете и краката. Често се съчетава с предходните форми на микоза. Инфекцията започва от свободния ръб на нокътя, с промяна на цвета и постепенно разрушаване. Голяма роля играят тесните обувки, чести травми, мацерацията, нарушена периферна циркулация, бавния растеж на нокътната плочка.

Tinea corporis
- гъбички по кожата на тялото. По всяка една част на тялото, най-вече по откритите, могат да се появи гъбична инфекция. Най-често клиничната картина е закръглено петно, с червен цвят, надигнати ръбове. Петната имат склонност да се сливат, ако не се лекуват, и да обхванат големи площи.

Tinea inguinalis
- гъбично възпаление в гънките между краката или под мишниците. Много често се среща при активно спортуващи или диабетици. В гънките между краката се появява червено, сърбящо петно с леко залющване, постепенно избледнява в центъра и расте на диаметър. Профилактиката включва щателно подсушаване след баня, памучно бельо, подсушаващи пудри.

Tinea capitis
- гъбична инфекция на космите. В зависимост от причинителя, клиничната картина е различна. Характерно за всички е опадане на косата, зачервяване на тези места, залющване, гнойни лезии. Необходими са изследвания за установяване на причинителя и отграничаване от други видове алипеция.

Лечението на гъбичните инфекции в условията на съвременната медицина е 100% успешно и гарантирано от разнообразните лекарствени форми. Пациентите е необходимо да знаят, че излекуване не се постига за 7 дни, както се рекламират някои продукти на пазара, а изисква няколко седмично лечение при стриктно спазване на предписаната доза и схема от лекуващия дерматолог. Лечението на придружаващите заболявания е от съществено значение за успеха на терапията.

Трябва да знаете, че самоизлекуване на гъбичните инфекции не е възможно!

За повече информация и лечение на гъбични инфекции на кожата, ноктите и косата потърсете контакт с д-р Каляшева.