Атопичен дерматит

Atopic dermatitis

Атопичен дерматит при децаАтопичният дерматит е хронично заболяване (с продължително развитие, симптомите могат да се появяват и да изчезват), което не е заразно и обикновено се преодолява с възрастта или минава в различни форми.

Болните, по време на активната фаза, усещат неприятен сърбеж, суха кожа, безсъние, раздразнение и др.

Атопичният дерматит е кожната проява на атопичния статус при засегнати индивиди. Атопията включва симптоми от страна на много органи и системи освен кожата: дихателна система, храносмилателна, периферна нервна система, централна нервна система и др.
Атопичният дерматит или атопичната екзема се проявява като суха кожа, червени петна и сърбеж. Тези петна се развиват в последователни повтарящи се фази, като между пристъпите се забелязва типичната сухота на кожата, която е най-леката форма на атопичния дерматит.

• Клинична картина, характерни симптоми:
       - Силно изсушаване на кожата
       - Лезии със сърбеж (с риск от вторична инфекция)
       - Екзема
       - Силен сърбеж

Какви са причините за атопичен дерматит?

Съществува генетично предразположение към атопичен дерматит. Това е семеен генетичен фактор, известен като атопия.

Основната особеност на атопичните кожи е отслабване на бариерната функция на кожата: ако най-образно си представим кожата, действаща като стена, при която клетките изпълняват ролята на тухли, които се свързват с цимент: междуклетъчен цимент. При атопичния дерматит междуклетъчният цимент е повреден и повече не може да гарантира или неефективно гарантира свързването между клетките на кожата. В резултат на това, кожата е по-пропусклива, увеличава се загубата на вода (изсушаване на кожата) и по-лесно могат да проникват агресори (алергени). При болните с атопичен дерматит са силно редуцирани полиненаситените мастни киселини, излкючително полезни за кожата и гарантиращи нейния здрав вид.

Проблем съществува и с имунната защитна система: при наличието на чуждо вещество или алерген, естествената защита на кожата се засилва. Кожата реагира чрез пристъпи на екзема, при която има сърбеж, зачервяване и сълзене. Атопичният дерматит се проявява с различни симптоми в отделните възрасти и на тази база говорим за етапи на заболяването.

Първи стадий: от 0 до 3 години
Засегнати области: бузи, чело, брадичка, седалище, екстензорната повърхност на ръцете и др.
Типове: червени лезии и петна, които често се сливат.

Втори стадий: между 3 и 10 години
Засегнати области: гънките на колената, гънките на лактите, гънките на шията, около устата и очите и др.
Типове: плътни, сухи лезии, упорити червени лезии.

Трети стадий: след 10 годишна възраст до пубертета. В 25% от случаите остава до края на живота.
Пристъпи на сухи, силно сърбящи плаки по врата, на гърба между скапулите, около глезените и китките, дланите и ходилата, прекъсвани от периоди на ремисия.

Атопичният дерматит има склонност към оздравяване при повечето пациенти. В около 25% от случаите остава за цял живот и се нарича ендогенна екзема или невродермит.

Фактори, които могат да предизвикат атопичен пристъп:
 - Сезонни или климатични фактори: зима, студено време
 - Алергени: въздушни (поленови), контакт (никел и др.), храни
 - Инфекции
 - Агресивни хигиенни фактори: варовита вода, сапун и др.
 - Психологически фактори: стрес, емоция и др.

Лечение на атопичен дерматит: По време на пристъпи, лечението включва локални кортикостероиди и/или локални имуносупресивни средства (след медицинска диагноза). Емолиентите са задължителни във всяка фаза на заболяването.

Профилактичното лечение: Включва възстановяване на бариерната функция на кожата (кремове, масла за баня и др.) и ограничение или избягване на контакт с алергени.

Хигиена: Препоръчително е да се използва нежна почистваща основа без аромат, без сапун и консерванти, адаптирана за чувствителна кожа (силно обогатен гел или синдет). Тези продукти запазват бариерата на кожата и ограничават риска от раздразнение.

Грижа: Успокояващите кремове са широко използвани при лечение на атопичен дерматит, като те се използват в допълнение към медицинско лечение по време на пристъпи или самостоятелно между отделни пристъпи. Те предпазват от пристъпи, разреждат ги и ограничават използването на кортикостероиди. Като възстановяват бариерната функция на кожата, тези грижи се борят с изсушаването на кожата, предпазват от проникването на алергени и успокояват сърбежа.

За повече информация и лечение на атопичен дерматит потърсете контакт с д-р Каляшева.